Paní učitelto, já ci jete mlíčto

logopedie

Určitě to znáte. Dětská doktorka se vás při každé preventivní prohlídce ptá na slovní zásobu vašeho dítěte. Pokud vaše dítě pusu nezavře a skoro se mu od ní až práší - máte možná bolavou hlavu, ale z hlediska slovní zásoby jste v klidu. Co když ale dítě skoro nemluví a ve třech letech říká jen táta, máma? Pokud všemu rozumí, může to být tím, že prostě nechce mluvit nebo se stydí. A je pravděpodobné, že se vstupem do školky se to zlepší.

Důležitým milníkem je právě třetí rok věku dítěte. Slovní zásoba ve třech letech by měla být kolem cca 1000 slov a dítě by mělo umět tvořit jednoduché věty.  Lékař vám pak může při preventivní prohlídce doporučit návštěvu logopeda a vystavit vám doporučení. Pak je třeba být úspěšný a najít si pro dítě vhodného logopeda. Vzhledem k tomu, že vady řečí jsou stále častějším problém, bývají logopedové vytíženi i na 3 měsíce dopředu. Takže pak už jen mít pevné nervy a vydržet čekat nebo mít štěstí, že se nějaké místo uvolní.

Pokud se chcete vyhnout stresu, začněte vadu řeči řešit včas, alespoň 1 rok před nástupem do školy nebo třeba již od zmiňovaných 3 let. Ve škole přibudou úkoly a spousta nových informací a dítě by pak mohlo zaostávat za spolužáky, případně by mohlo mít problémy při diktátu, protože by třeba některá písmena ani neslyšelo.

Zpívejte dětem od malička, trénujte říkanky a až už vydrží déle poslouchat, zařaďte také pohádky a čtení z knížek např. před spaním. Televizi omezte pokud možno na minimum, v nových pohádkách se mluví rychle až překotně a děj je také v šíleném tempu. A o slovníku některých postaviček snad ani nemluvě.

Nejčastější vady řečí u dětí

logopedie logopedie-sdk.be

zdroj:logopedie-sdk.be


Patlavost (Dyslatie) - patří u dětí k nejčastější poruše. Tato vada se projevuje tak, že dítě problematickou hlásku zcela vynechá (místo Petr řekne Pet; Matyáš – Matyá), případně nahradí hlásku nesprávnou hláskou (Petr – Petl) nebo tzv. „ráčkuje“ a vyslovuje správnou hlásku, ale říká jí špatně. Někdy se takové děti bojí mluvit, protože se jim ostatní děti smějí.  Nekupujte hned logopedické říkanky, protože v této chvíli vám budou zcela k ničemu, ale obraťte se na logopeda. Nejprve se dítě musí naučit vyslovovat pomocí tréninku správně a pak teprve může pilovat pomocí textu říkanek zaměřených na problematické písmenko.

Odborník s dítětem i s vámi projde jednoduché cviky, které je třeba opakovat denně. Jednou týdně vás prostě nezachrání.  Opakování těchto cviků pomůže najít dítěti správnou hlásku.

Za chyby dítě nikdy nekárejte, ale vždy ho jemně opravte a zkuste, aby slovo zopakovalo znovu. Je třeba vydržet, trénovat a zlepšení se určitě dostaví.

Koktavost – porucha plynulosti řeči, dítě zadrhává. Jedná se o nejtěžší vadu řeči. Projevem této vady je, mnohočetné opakování části slov případně prvních slabik. Je patrný třes, různé pohyby rukou, nohou nebo celého těla.  Takové dítě neokřikujeme, neopravujeme (tzn., na vadu zbytečně neupozorňujeme), trpělivě ho vyslechněte a hlavně chraňte ho před případným posměchem okolí.

Breptavost – někdy zaměnitelné s koktavostí. Projevuje se velmi rychlým tempem mluvení. Někdy může být i doprovázené hlučným projevem dítěte.  Při mluvení často dochází ke změně chování a pohybu – zbrklé až překotné. Snadno u dítěte při mluvení vzniká vzrušivost, emoční labilita a motorický neklid.

Cviky pro rozvíjení motoriky mluvidel:

-          pohyb jazyka dopředu a dozadu (z pusy ven a zpět), tzv. čertík,

-          pohyb jazyka do stran horizontálně – čertík se rozhlíží,

-          kroužení jazykem dokola – tzv. olizování rtů

-          sáhnout si špičkou jazyka pod nos

-          špulení rtů (dávání pusinek)

-          pejsek – doširoka úsměv a vycenit zuby

-          mlaskání jazyka o patro – tzv. zvuk koňských kopýtek

-          odfrknutí – jako když odfrkne kůň

-          bouličky – jazykem tlačíme proti tváři (jako když bouli udělá bolavý zub)

-          opička – jazyk vložit před spodní zuby – pod spodní ret

 

hravá forma nacvičování správnosti mluvení

zdroj: menselijk-lichaam.com

Nezapomeňte také na procvičování prstů, celkovou motoriku a grafomotoriku.  Protože ať se vám to možná zdá zvláštní, tak pokud má dítě problém s motorikou – může mít s velkou pravděpodobností problém i s řečí.

Pokud má vaše dítě problém s řečí – neváhejte se obrátit na odborníky, jen málo chyb výslovnosti dokáže samo odeznít do 6 let věku dítěte. Chce to hlavně pevné nervy výdrž a zkuste to dítěti co nejvíce zpříjemnit.

 

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek. Buďte první.

Přidat příspěvek:

© Copyright Bagmaster s.r.o. - školní a studentské batohy. Odkazy. Batohy.

tvorba www ANTstudio.cz